fredag 15 augusti 2008

Vampyrer, Vampyrer...

Ja, jag har alltid gillat bra vampyr- och spökböcker och nu har det kommit en hel rad riktigt bra böcker. Här kommer några av världens bästa:

Stephanie Meyers serie som börjar med Om jag kunde drömma är suveränt bra. Det har kommit ut fyra böcker i serien, men än så länge är bara tre översatta. Den tredje "Ljudet av ditt hjärta" kommer i september. Jag blev helt såld på böckerna och de har förstört många nätters sömn för det går bara inte att sluta läsa dem när man väl har börjat. Min syster har läst första boken nu och även hon blev helt beroende, hon har också varit ovanligt trött senaste tiden. Det är en kärlekshistoria mellan människa och vampyr. Men det är också en skräckhistoria som faktiskt är rätt blodig. (mer om innehållet har jag skrivit i ett inlägg 25/6). Det enda jag har att säga om dem är läs läs läs nu!


En elev på skolan tipsade mig om en annan vampyrserie, "legenden om Darren shan". Första boken heter Skräckenscirkus. Darren och hans kompis besöker en "freakshow", med skäggiga damen och andra. Men det Darren blir mest intresserad av är världens giftigaste spindel. Han stjäl den och det hela slutar med att hans kompis blir biten och döende. Darren måste tillbaka till cirkusen. Mannen som har spindeln säger att han ska hjälpa dem MEN då måste Darren stanna hos honom, överge sin fanilj och sitt gamla liv. Darren har inget val för kompisen dör annars. Men det han inte förstår är att hans nye "vän" är vampyr och tänker förvandla även honom. Detta är en våldsamt spännande serie, ganska blodig, men oj så bra.


En bok som jag var riktigt skeptisk till var Havets demoner, även det första boken i en serie. Denna heter Vampyrater och det är precis så som seriens namn skvallrar om, en kombination av pirater och vampyrer. Hum, kan det verkligen fungera tänkte jag innan jag började min läsning.
Svar Japp!! Riktigt bra fungerar det faktiskt och jag längtar nu efter del två som kommer i september.

Handlingen utspelar sig år 2505 och haven har stigit och land har det blivit mycket mindre av. Det har gjort att piratverksamheten har fått ett uppsving eftersom människorna måste transportera mycket till havs. Boken handlar om Grace och Connor som bor med sin pappa fyrvaktaren. Men pappan dör och Grace och Connor ska adopteras bort, det vill de inte. Istället rymmer de med familjens båt. Men de blir fångade i en storm och båten sjunker. Connor blir räddad av ett piratskepp och Grace av ett helt annat skepp. Hon hamnar på ett skepp där de är vampyrer. Alla är inte blodsugande galningar, hon har beskydd av vissa. Connor blir pirat, han har bestämt sig för att hitta sin syster igen och då är havet rätt plats att vara.

Ja, spännade så det ryker om det! Äventyr, vampyrer, pirater och en gnutta kärlek!


Den sista riktigt bra vampyrboken heter Parasit och är skriven av Scott Westerfeld. Det är definitivt en av de mest orginella vampyrböcker som jag läst. Här är inte vampyrer odödliga blodtörstande galninger. Det är mer ett sjukdomstillstånd, ett parasitangrepp. Boken varvar fakta om olika verkliga parasiter som spolmask med den riktiga berättelsen. Detta gör boken läskig på ett verkligen obehagligt sätt och jag känner at jag aldrig vill lämna Sverige, det för att undvika tropiska parasitsjukdomar med dödlig utgång.

Ja, boken utspelar sig i New York där det bredvid vår mänskliga värld finns en värld av vampyrer. Vissa är riktiga vampyrer andra är i olika sjukdomstillstånd på väg att bli vampyrer. Det finns en hemligbyrå som arbetar för at hålla vampyrerna under kontroll, många av dom är smittobärare men har inte utvecklat sjukdom.

Japp, bara att sätta tänderna i någon (HAHA) av böckerna, alla är tokbra!

Inga kommentarer: