torsdag 18 september 2008

Mer Fantasy


Jag började läsa serien "Blodsmärkt" av David Cornish med ångest! Blä och fy vad jobbigt att läsa en fantasy som utspelade sig i en värld som inte liknade vår på något sätt. Ja, förutom att det fanns människor i den världen som åt, sov och jobbade som vi gör. Dessutom finns det ett appendix på 100 sidor i slutet med ordförklaringar, kartor och skisser. Urk, jobbigt, tänkte Jennie. Men sååå fel jag har ibland och vilken tur att jag läste första boken om Rossamund! Det är en riktig höjdare!
Ja, som sagt utspelar det sig i en värld som inte är som vår. Den kallas för halvkontinenten och omgivs av ett hav av frätande vätsk (typ ättika). Jag får känslan av en slags goth-, 1700-tals värld. Människorna har precis lyckats fördriva "monstren" från sina städer och lever nu innanför skyddande murar. Men monstren har börjat röra sig igen och attackerna blir fler och fler. För att ta sig mellan städer och platser färdas man helst på "ättikan", monsterangreppen är färre där.

I en av städerna finns ett hem för föräldralösa barn och där bor Rossamund. Han lämnades på trappan till barnhemmet som bäbis och har bott där sen dess. Men nu är han stor och ska ut i världen, han får inte vara kvar på barnhemmet längre. De flesta föräldralösa hamnar på fabriker, men Rossamund har tur (tror han!) hans ska bli lykttändare. Det är en person som tänder lyktorna vid landsvägen på kvällen och släcker dem på morgonen. Men han vet inte att det är ett av de farligaste arbetena man kan ha...det där med monstren förstår ni.
Men för att komma till sin nya arbetsplats som ligger i en annan stad måste han åka båt. Tyvärr hoppar han på fel skuta och blir kidnappad för att bli deras nya skeppspojke. Här börjar äventyret!

Tokbra, orginell, spännande och appendixet var faktiskt inte så dumt. Så tveka inte, läs och lär känna en ny fängslande värld som inte liknar någotannat.

Dave Cornish


ISBN 9789171306722







1 kommentar:

Jenny sa...

Hej
Visste inte att du hade en blogg och inte heller att du gillade fanatsy.
Själv läser jag något helt annat, just nu Tusen strålande solar av Khaled Hosseini. Så bra!!!

skulle vara kul att träffas nån dag, vill ni hänga med till tovedals på stranden imorgon kanske, jag hör av mig.J
Jenny