måndag 29 december 2008

Börja året men "En liten chock"!


När jag läste Johanna Lindbäcks bok Min typ brorsa så bestämde jag mig genast för att läsa hennes första bok En liten chock. Jag blev inte besviken, inte alls, riktigt glad måste jag säga. För det finns inget värre än att tro att en bok ska vara bra och så är den inte det. Men som sagt, jag blev glad.

Boken handlar om Gustav som går sista året på gymnasiet. Han hade en massa mål för gymnasietiden, bland annat att vara mindre blyg, skaffa flickvän och träffa massa nya roliga vänner. Nu tar han snart studenten och är långt ifrån sina mål. Men så kommer en ny vikarie som heter Eva och Gustav blir smått förälskad. Han får låna böcker av henne, de träffas och fikar och han tror att de har något på G.

Gustav bor med sin pappa Jack. Hans mamma dog för ett par år sedan och innan hon dog så flyttade pappan in hos dem. Han bodde i New York och flyttade hit för Gustavs skull. Men Gustav och Jack kommer inte överens. Mycket beror på att Gustav tycker att Jack svek honom och hans mamma under tiden då hon var sjuk.

Gustav har börjat umgås med en av de populära tjejerna i klassen. Det är hon som kommer på idén att de ska utmana varandra. Både hon och Gustav känner sig tråkiga, inget händer och de gör alltid samma saker. De ska göra något som chockar, Elin (som tjejen heter) inleder med att klippa av sitt långa ljusa hår och färga det rött. Men hon har fler chock-planer på gång.

Gustav vill göra sin chock med Eva, men saker och ting tar en oväntad väg och chocken blir något helt annat.


Gillar man Bredow, Cann och Cabot så är detta en bok som skulle kunna passa!


Provläs:




Inga kommentarer: