fredag 23 januari 2009

NAIV. SUPER.

HAHAHA! Vad glad jag blir, vilken bra och rolig, rolig bok! Hör och häpna den handlar om väldigt invecklade existentiella problem och urgamla frågor. Men oj så kul, men inte alls ironiskt. Jag gillar Erlend Loe mycket och detta är boken som gav honom hans genombrott.


Allt börjar med en familjemiddag då en kille på 25 år plötsligt börjar beskylla sina föräldrar för alla sina misslyckanden och för att han inte är en berömd idrottsstjärna. Sen besegrar hans bror honom i krocket och då brister allt. Han bryter samman och brodern försöker peppa honom, men det är på riktigt säger han. Killen är slut, vad finns det att tro på och kan man förstå hur allt hänger ihop?

Han behöver samla sina tankar, få ett sammanhang och börja om. Han hoppar av sin kurs på universitetet, säger upp sin lägenhet och säljer sina prylar. Sen flyttar han in hos sin bror som låter honom låna hans lägenhet för han ska vara i New York en tid.
Vad ska han göra nu? Han faxar sin vän Kim som är väderobservatör på en ö och får långa fax tillbaka. Han får fler fax än vad han skickar och han är lite orolig för Kim. Han gör listor på olika saker ex. vad gjorde mig glad när jag var liten, vad har jag och vad har jag inte osv.

Sen bestämmer han sig för att köpa något att sysselsätta sig med. Det första är en röd boll. På kvällen står han och bollar mot en vägg på gården. Nästa sak han köper är en bultbräda från Brio och grannarna tror att han renoverar. Han hittar en bok som handlar om tiden och Einstein, han önskar att han följt med bättre på fysiklektionerna. För kanske finns svaren på alltings sammanhängande i boken, han mailar författaren.


Boken är skriven i jag-form och man får aldrig veta killens namn, men det spelar ingen roll. Det är hur intressant som helst att hänga med honom på jakten efter meningen med livet och hans roll i det hela.

Jag önskar av hela mitt hjärta att alla läser NAIV. SUPER. En toppen bok om att tappa fotfästet i tillvaron och att våga ta upp jakten på sigsjälv och betydelsen av att finnas till.

Inga kommentarer: