onsdag 8 juli 2009

Go medival!!


Det var ett tag sen jag kom till jobbet och var trött på grund av en bok. MEN idag är jag trött för när jag väl började läsa Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm så gick det bara inte att sluta. Därför sitter jag här och är trött men glad, för oj så jätte-jätte-JÄTTEBRA!
Bokens drygt 600 sidor tar slut för fort och jag kan inte fatta hur det gått till. Men det är en grymt bra bok, dessutom luftigt skriven, vissa sidor är bara halva. Så låt definitivt inte bokens tjocklek avskräcka för då gör du en stooor miss.
Ylva är 15 år när hela hennes liv rasar. Året är 1350 när pesten/diger döden kommer till hennes by och hela hennes familj dör. Ylva flyr ut i skogen med familjens varghund. Hon är skräckslagen och vet inte vart hon ska ta vägen. I skogen träffar hon en ung man. Han bär på en stor hemlighet och har en hämnd att utkräva. Han talar inte, det slutade han med när han var 6 år och såg sin far bli avrättad. Ylva och han är väldigt olika, men de har bara varandra.
Tillsammans måste de försöka att överleva trots att de förlorat allt. De kan inte stanna i skogen för vintern närmar sig, men vågar de ta sig tillbaka till byn? De förföljs av minnena av döende och döda människor och av rädslan av att själva bli sjuka och dö. Kanske är de ännu räddare för att den ene ska dö ifrån den andre och att bli helt ensam.
ÅÅÅÅ spänning, kärlek, äventyr och alldeles underbart!!
Hoppas att det kommer fler delar, det vore riktigt riktigt bra.

Inga kommentarer: