torsdag 17 september 2009

Man blir så glad, fast ledsen...



Japp, jag blir så glad när jag får en bok i handen som jag inte kan och vill släppa. Emma Granholms bok Liv & Lovisa börjar så fruktansvärt bra och jag kunde bara inte sluta läsa. Det går inte när en bok börjar med en prolog där det står att allt kommer att gå käpprätt åt skogen. Många frågor hopas som; Varför kommer det hända en katastrof, vad kommer att hända och vilka blir drabbade! AArgh, sånt gör att man inte kan sluta att läsa.




I allafall så handlar det om en tjej som heter Liv. Hon och hennes mamma bor i en liten tvåa. Hon har två bästakompisar, Rick och Tanya som hon är med jämt. De går i nian och har bara en månad kvar innan de slutar. Då ska de åka på semester till Spanien ihop och Lovisar längtar, det ska bli den bästa sommaren ever. Ett extra stort plus är att hon kommer att slippa Lovisa när de slutar nian, hon hatar henne.


Så handlar det så klart om en tjej som heter Lovisa också. Hon bor med sin pappa i ett stort hus, där de har städerskor och annat som sköter om dem. Hon har en kille som heter Nicklas som hon är jättekär i och hon hatar Liv. Hon längtar till skolan slutar för då slipper hon henne.


Men så lätt går det så klart inte, Livs mamma och Lovisas pappa har nämligen ett förhållande och bestämmer sig för att leva ihop. Samtidigt strular Liv med Lovisas pojkvän på en fest och allt blir bara värre. Speciellt när Lovisa bestämmer sig för att hämnas.

Så himla jättespännande och bra. Kärlek, vänskap, lögner och svek. Värsta dramat och sa jag BRA!
















Inga kommentarer: