torsdag 26 november 2009

En chicklitklassiker!

Ja, en riktig klassiker i genren Chicklit och så klart en bra en!

Jag är ett hängivet Meg Cabot fan och jag vet att när jag väl öppnat en av hennes böcker så brukar jag inte sluta läsa förrän boken är slut. Så var det även i går kväll när jag började läsa En Prinsessas dagbok 1, Tiara och Dr Martens.


Mia är en 14-årig skoltrött vegetarian som håller på att få underkänt i matte. Hon är hemligt förälskad i skolans populäraste kille som hon vet aldrig kommer att se åt hennes håll. Hennes bästakompis Lillys storebror verkar vara intresserad av henne och dessutom är han snäll och snygg. Men han är hennes närmaste väns storebror = problem.


Men allt är påväg att förändras för Mia. Hennes pappa som bor i ett litet europeiskt land (Mia bor i New York med sin mamma) kommer på besök och släpper en bomb. Han är inte bara politiker i landet Genovia, utan furste av landet. Det gör Mia till arvinge av Genovias tron och prinsessa. Hon har varit där många gånger och hälsat på men aldrig anat att de är kungliga. Nu vill hennes pappa att hon flyttar till hans/deras land och börjar vara prinsessa på heltid. Mia vägrar, hon har alla sina vänner i New York och sin kärlek. Dessutom vill hon hålla allt hemligt, men det är svårt när hon ser sitt ansikte på tidningarnas framsida som USA:s egen prinsessa.


Som vanligt en bra, riktigt bra historia och dessutom bara början. Sen finns det nio böcker till att gotta sig med!


Inga kommentarer: