måndag 29 mars 2010

Hardcore vampyrer!

Äntligen, tänkte jag faktiskt när jag kommit en bit i Släktet av Del Toro och Hogan. För i Släktet är vampyrerna tokelaka och nästan lite zombiaktiga. För helt ärligt är jag lite trött på glittrande, vackra, svärmorsdrömmar till vampyrer. Men nu äntligen luktar vampyrerna jord, förruttnelse och död. Fast å andrasidan kommer jag inte gå ner i min tvättstuga i källaren på lääänge (utan ett svärd i silver och ringbrynja).
I alla fall så börjar det hela med att ett flygplan landar på JFK flygplatsen i New York. Allt är som vanligt tills planet har landat, men sen dör hela planet. All elektricitet är borta och de på utsidan få inte kontakt med de i planet. När det till sist öppnar planet är alla utom fyra personer döda och en grupp fältepidemiloger tillkallas. Här finns en av huvudpersonerna Eph, som leder gruppen av epidemologer och är en av dem som först börjar förstå vad som håller på att hända. Det beror bland annat på att kropparna från offren i flygplanet försvinner från bårhusen och att Eph blir anklagad för att ha med det att göra. Dessutom blir han anfallen av en av sina döda patienter. Men vem tror på vampyrer? Speciellt inte när de beskyddas av en av USAs rikaste och mäktigaste män.
Detta är första boken i en triologi och den var sjukt spännande. Jag har inte läst skräck på länge, men nu helt plötsligt är jag riktigt sugen på det igen, tack till hela släktet.

ISBN 9789170027932


Inga kommentarer: