onsdag 8 september 2010

Ditt liv kan ändras på ett ögonblick.


Japp, jag har hittat ett nytt förlag (förutom Argasso) som jag verkligen gillar när det gäller lättläst för barn och ungdomar. Nypon förlag är ett specialförlag som inriktat sig på barn och ungdomars språkutveckling. De vill satsa på böcker som lockar denna grupp att träna och utveckla sitt språk.

Böckerna Försök igen, Göra Slut och Full fart hör alla till ögonblick-serien. Alla böckerna börjar med orden ditt liv kan ändras på ett ögonblick. Böckerna är lättlästa med cirka tre, fyra rader på varje sida. Fokusen i böckerna ligger på färgbilderna som tillsammans med meningarna försöker skapa en känsla och reflektioner. På det viset berättar de en mycket längre berättelse än den som rymms på sidorna. Och jag tycker att det fungerar riktigt bra.

Som till exempel i Full fart (fast titlen är sådär) så börjar boken så här,
Det är kallt.
Det är mörkt.
Jag kan inte röra mig.
Mina ben gör ont.
Det känns hemskt.
Jag är så rädd,
jag mår inte bra.
Man får snart klart för sig att någon har varit med om en bilolycka tillsammans med sina kompisar och att något riktigt allvarligt har hänt. Det är själva ögonblicket som skildras, plus lite hur det var innan.
Jag gillade att böckerna hittar en känsla genom text och bild, de kan definitivt fungera som en generator till diskussioner om hur snabbt allt kan förändras. Från att vara lyckligt kär till att bli dumpad, från att vara frisk till att vara dödligt skadad och från att vara hemma med kompisar till att plötsligt bli tvingad att flytta till en ny stad.



3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Vilken åldersgrupp vänder de sig till? (Med tanke på bilder och lite text?)

Jennie Elmén sa...

Jag skulle tippa på att de passar från årskurs 6 ungefär. De är klassade uHce.

Lillemor Åkerman sa...

Hej!
Hos mig har treorna kastas sig över de här böckerna :-)!