torsdag 13 januari 2011

Jokern


När jag läste Markus Zusaks förra bok, Boktjuven, så var jag helt såld, vilken kanon bok! Jag tyckte den var helt suverän. Därför hade jag väldigt höga förväntnigar på Jokern och jag blev inte besviken. En riktig höjdar bok den med. Men hade jag inte redan vetat om att det var Zusak som skrivit Jokern så hade jag nog inte trott det. Boktjuven och Jokern är väldigt olika både vad gäller språket och innehållet. Men, OBS!, kanonböcker båda två.
Jokern handlar om Ed Kennedy som är 19 år och jobbar som taxichaufför. Han vet inte vad han ska göra med sitt liv som verkar vara lite sisådär. Han bor tillsammans med Portvakten, hans illaluktande hund och är förälskad i sin bästa vän, Audrey, som han aldrig kommer att få. Han tycker att allt känns lite meningslöst och trist.
Men så en dag råkar Ed och hans kompisar vara på en bank när den blir rånad och Ed stoppar rånaren, mer eller mindre av en slump. Efter det börjar det hända grejer. Han får ett spelkort i brevlådan och på det står tre olika gatuadresser och tre olika klockslag. Ed blir nyfiken och kollar upp dem. På den första adressen bor en gammal dam som heter Milli och hon är otroligt ensam. På den andra en familj där pappan kommer hem mer eller mindre varje natt och är otäckt våldsam. Ed fattar att människorna som bor på adresserna behöver hans hjälp, men hur ska han kunna hjälpa dem? Och vem är det som skickar korten till honom?
Skitspännande, verkligen! Ed är dessutom en hjälte i min smak. Lite osäker och fumlig, men påhittig och med hjärtat på rätt ställe!

ISBN 9789132158919


Inga kommentarer: