tisdag 25 januari 2011

Himlen börjar här


Oj, nu känner jag lite press, för hur i hela världen ska jag kunna tala om exakt hur bra denna finfina bok är. Himlen börjar här av Jandy Nelson har fått mig att skratta, gråta och längta efter att börja odla rosor.
Jag måste hålla med Sonya Sones (författare till Vad mina vänner inte vet), jag är också förälskad i boken.
Lennie är 17 år och hennes storasyster Bailey har just dött i en hjärtattack. Det har gått en månad sedan hennes död och det är dags för Lennie att börja skolan igen. Hon tycker det är fruktansvärt, "korridoren delar sig som röda havet när jag kommer in, allt prat stannar av, ögon svämmar över av nervöst medlidande och alla ser på mig som om jag höll Baileys döda kropp i mina armar, vilket jag kanske gör". Men under sin första dag får hon också veta att det börjat en ny kille i skolan, Joe Fontaine. När hon träffar honom slår blixten ned, hon blir förälskad.

Men att bli förälskad känns konstigt och fel, hon är samtidigt helt förstörd av sorg och saknad efter Baily. Lennie vill springa hem till deras gemensamma rum och berätta för Bailey att hon har träffat den mest fantastiska killen man kan tänka sig, men det går ju inte. Dessutom finns Toby, hennes systers pojkvän. De dras till varandra och känner igen sin egen sorg och saknad hos den andre. Lennie vet att det inte är förälskelse hon känner för Toby, ändå kan hon inte motstå honom.

Lennie skriver sig ur sorgen, hon skriver ned dikter och små berättelser på godispapper, plastmuggar, väggar m.m. Hon vill inte att någon speciell ska läsa dem, hon vill bara få ur sig det. Dikterna/berättelserna finns med i början av varje kapitel och gör att man som läsare förstår hur oerhört smärtsam Baileys död är för Lennie.

Bailey, älskar du mormor mer än mig?
Näe.
Morbror Big?
Näe.
Men Toby då?
Det finns ingen jag älskar som du, Lennie.
Samma här.
Då vet vi det.
Du försvinner väl inte, som mamma?
Aldrig.
Lovar du?
Men Gud, hur många gånger måste jag säga det: Jag kommer aldrig att försvinna som mamma. Gå och lägg dig nu!
(På en pappersmugg, Rain River)


Otroligt bra bok, den är vacker, rolig, passionerad och alldeles alldeles underbar!

ISBN 9789186634025


1 kommentar:

Hanneles bok-paradis sa...

kanske en bok man ska låna