torsdag 12 maj 2011

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag


Igår gjorde John slut med Oliva och shit vilket drama det blev. Olivia blev helt knäckt och kunde bara tänka på John och på hur hon skulle få honom tillbaka. Dessutom inledde hon och hennes kompis Emma operation fågelbajs för att få dem och bli ihop igen. Deras kompis, Tor, trodde inte på den idén och när Olivia till slut börjar kolla in andra killar tycker han att det är bra. Helt plötsligt börjar Olivia fatta att det finns andra killar, det finns lust och sex som inte alltid innebär att man funnit sin livspartner, snarare kvällspartner. Men hon älskar fortfarande John, säger hon.

Jösses vilken resa Olivia tog mig på, jag kunde inte sluta läsa. Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Olsson är en rak höjdarbok om relationer, kärlek och sex. Hur får en tjejs sexualitet se ut? Kan Olivia ligga med en kille för att hon vill eller måste de bli ihop för att det ska vara ok? Men boken handlar om mer än olika typer av kärleksrelationer. Olivias föräldrar har det tufft. Pappan verkar vara manodepressiv och mamman känner att hon inte orkar mer. Det handlar om skola, fester, kompisar och nutidsvardag. Men i berättelsens epicentrum finns Olivias kärlekshaveri.

Ja, Olivia är en kul tjej, jag hade gärna varit bästis med henne när jag gick i gymnasiet som hon. Dessutom hade jag jag nog blivit kär i hennes kompis Tor, han är så rolig och ursnäll. Men jag tror jag skulle ogilla John, jäkligt taskigt gjort mot Olivia, de var ändå ihop i tre år. Och vaddå, -det funkar inte längre, något bättre kunde han väl haspla ur sig.

Alla som någon gång blivit dumpade kommer att känna igen sig och bli lite förbannade. Många stora känslor i denna finfina bok.

Inga kommentarer: