fredag 6 maj 2011

Cirkeln

Äntligen en sömnlös natt!! Igår började jag läsa Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren och kunde jag sluta? Neej.
Jag hade visserligen höga förväntningar genom en sjukt spännande bokvideo och blev inte besviken, inte alls. Det är en sån där bok man tänker bläddra i lite och plötsligt är man på sidan 100 och tänker shit, hur gick det till?

Allt börjar med att en kille som heter Elias blir mördad på en av Englelsfors gymnasie skolas toaletter. Skolan har precis börjat efter sommarlovet och samtidigt har en uråldrig ondska vaknat. Denna ondska är ute efter de utvalda och Elias var en av dem (utan att veta om det). Resten, sex tjejer, träffas en natt under fullmånen i skogen. Ingen av dem minns hur de har kommit till platsen och de är inte vänner, men känner igen varann från skolan. Där träffar de sin ledsagare, Nicolaus, som berättar att de är utvalda att möta den kommande ondskan eftersom de alla är häxor. Tjejerna är skeptiska men sakta inser de att allt som han säger är sant och att de alla är i riktigt stor fara.

Men Cirkeln handlar inte bara kampen mellan ont och gott eller kanske ska man säga mellan människa och monster. Det handlar även om jobbiga föräldrar, förbjuden kärlek (en av tjejerna gillar en lärare som gillar henne, men det går ju inte...), sturliga förhållanden och äckliga mobbare. Både skräck-fantasy och bister verklighet kan man säga.

Det jag gillade extra mycket var att boken är oförutsägbar. Du vet inte vem som är vän eller fiende eller vem som ska dö härnäst. Cirkeln är första delen i en planerad triologi och del två kommer nästa år, jag väntar redan.


Engelsfors, orten där allt utspelar sig, är ett skitläskigt ställe men jag längtar tillbaka dit.

ISBN 9789129676051








Inga kommentarer: