måndag 12 december 2011

En bit av mig fattas

Jag vet precis vad jag gjorde när planen kraschade in i World Trade Center. Jag kom hem från Bibliotekhögskolan, satte på TV:n och kunde för mitt liv inte fatta vad det var jag såg. Bilden hade nämligen frusit och allt jag såg var texten Live och sedan skymtade jag en stad och massor av rök. Jag kommer ihåg att jag tänkte har Vesuvius fått ett utbrott och håller på att utplåna Neapel eller vad är det som händer. Men strax började bilden rulla på igen och jag fick veta att ett plan hade störtat in i WTC och sedan kom ett till och det kändes som om man såg på en actionrulle och inte nyheter, allt var för hemskt.
En bit av mig fattas av David Levithan utspelar sig i New York och allt börjar när första planet kör in i tornet. Vi för följa tre olika personer, Claire som sitter i skolan när lärarna informerar alla om vad som håller på att hända. Hon har en mamma som jobbar i city och en lillasyster i en skola i närheten. Peter skolkar och väntar utanför en skivaffär för att köpa Dylans Love and Theft när världen förändras. Han står med en grupp främmande människor spanar mot tornen och tillsammans försöker de förstå när det andra planet kraschar in. Jasper vaknar av att telefonen ringer. Det är hans mamma och pappa som vill veta om han lever och han fattar inget. Jasper har sovit sig igenom hela 11 september och är som i ett vakum innan han förstår vad som hänt.
Claire, Peter och Jaspers vägar möts och vi får följa dem under ett år då de försöker hitta tillbaka till livet igen.
Riktigt bra och dessutom den första skönlitterära bok jag läser om 11:e september. Jag hittade dessutom en fantastiskt bra webbplats om man vill läsa fakta också. Sök på The Memorial Museum så hittar du den.


ISBN 9789129678130

Inga kommentarer: