måndag 4 juni 2012

Jag väntar under mossan

Jag väntar under mossanFörra gången jag läste Amanda Hellberg så skrämde hon mig verkligen. Då var det Styggelsen, en riktigt otrevligt otäck berättelse om en synsk tjej som utnyttjas av en religös sekt. Ikväll har jag precis läst ut Jag väntar under mossan och den var riktigt kuslig och riktigt bra den med (fast jag vågade gå ned i källaren efteråt).

Detta är en bok som jag egentligen skulle läst i juli eller augusti, då man kan sitta ute och läsa mitt i de ljumma och ljusa nätterna. Varför vill jag det då? Jo, boken utspelar sig på sommaren och det råder en slags magisk midsommarstämning i den. Det vimmlar av väsen från folktron i form av näcken, skogsrået, mylingar, häxor, troll och annat mystiskt. Och å, vad jag gillade det.

Tilda ska vara hos sin morfar som bor mitt ute i skogen under sommaren. Hon har inget emot det, hon gillar sin morfar. Han bor där själv efter det att hennes mormor försvann spårlöst för 30 år sedan. Han verkar vänta på henne, alla hennes grejer finns kvar i ett stort fint skåp.

Tilda börjar drömma konstigt, någon viskar till henne när hon sover. Dessutom är det något skrämmande med ön i sjön. Tilda känner på sig att något håller på att hända, men hon vet inte vad. Hon är säker på att någon följer efter henne och att det inte är någon som vill gott. Så dyker Emil upp, en kille i hennes ålder, som har vetat i hela sitt liv att hon är hans. Tilda känner sig på en gång hemma hos honom och båda vet att de måste kämpa tillsammans, men de vet inte mot vad...än.

Plus 1000 poäng för ett riktigt snyggt bokomslag och jaa, det håller vad det lovar. Och Hellberg, jag väntar på nästa bok så skynda dig snälla.

ISBN9789163869532

Inga kommentarer: