onsdag 12 december 2012

Den första gång jag såg dig


Den första gång jag såg dig 
spydde du i mina skor.
Det var på Lisens fördelsedagsfest 
i början av augusti 
och du hade druckit för mycket 
av hennes mammas fina whisky.

Du och den där vidriga Petter 
stal den ur hennes mammas barskåp.
Ni gömde den 
bakom en tomatplanta på balkongen
och klunkade ur den så fort ni kom åt
och trodde ingen såg er.

Du hade blått och morotsfärgat hår
tre flätor i pappan 
och piercad näsa...

(Så berättar killen i boken)


Den första gång jag såg dig
tyckte jag du var en total snobbfjant
med dyra märkeskläder
och mönstrad skjorta 
och s l i p s 

Du var överlägsen som fan
försökte tala om för mig och mina kompisar
hur vi skulle u p p f ö r a oss

Du var ett ingenting 
som trodde du var något

(Så berättar tjejen i boken)

Den första gång jag såg dig av Katarina Kuick är en favorit. Den handlar om hur en tjej och en kille träffas, från första träffen tills, ja ni får se. De är väldigt olika, hon typ punkare och han mer överklasskille, men de dras ändå till varandra. De märker att första intrycket definitivt inte alltid stämmer. 

De berättar vartannat kapitel och de börjar alla med Den första gång jag såg dig, den andra gången jag såg dig och så vidare. Boken är ganska tunn, 72 sidor, men den innehåller ändå en grymt bra berättelse som är riktigt bra, känslofull och spännande. 

ISBN 9789172214071

Inga kommentarer: