måndag 10 december 2012

Husfrid?

När jag hittade Husfrid, en tragikomisk familjeberättelse av Alison Bechdel bland den vanliga skönlitteraturen så tänkte jag att den måste hamnat fel. Den ser nämligen ut som en tecknad serie. Men nu när jag har läst den så fattar jag att den står precis där den hör hemma. Det är en novell...med väldigt mycket bilder kan man säga, en grafisk novell.

Dessutom var det definitivt en av årets lästoppar!

Det är en biografi som handlar om författarens uppväxt och framförallt hennes relation till sin pappa. Oj, vad spännande det låter tänker ni nu. Men tänk för att det är det. Alison kommer ut som homosexuell och nästan samtidigt omkommer (eller om han tar sitt liv) hennes pappa. Det strax efter att hon förstått att han levt ett dubbel liv. Officiellt är han engelsklärare, begravningsentreprenör och familjefar med en passion för att renovera gamla hus. Inofficiellt söker han sig till män, gärna lite yngre, för att leva ut sin egentliga sexuella läggning som homosexuell man. Alison börjar forska i det förflutna om ledtrådar till vem hennes pappa egentligen var, samtidigt som hon bättre börjar förstå vem hon själv är. Boken är dessutom rolig, tragikomisk kallar författaren den och så kanske det är.

Nu i efterhand har jag förstått att jag inte här helt ensam om att gilla boken, Time Magazine utsåg boken till årets bok 2006. Så jag är inte direkt först men jag vill bara säga: -Den är sjukt bra!

ISBN 9789170374487

Inga kommentarer: