måndag 4 februari 2013

Tummelisa


Tummelisa : eller den andra vildmarken (häftad)
Redan när jag läste om Tummelisa som barn så tänkte jag, -Men Herregud, spring ifrån den läskiga grodan som vill gifta sig med dig, följ inte med mullvaden så lätt. Säg ifrån, stå på dig!

Matilda Ruta har gjort om H C Andersens saga från 1800-talet, hon kallar den Tummelisa eller den andra vildmarken. Här är Tummelisa en person med vilja och handlingskraft. Inte tänker hon gifta sig med paddan, nej, hon beväpnar sig och slänger den döda paddan i Årstaviken! Sen Surfar hon iväg på ett näckrosblad med hjälp av en fjäril som hon fångat.

Tummelisa är långt ifrån den vackra prinsessan i rosa klänning med guldgula lockar som jag minns från förr. I Rutas bok är hon svartklädd, skitig med svart hår. Hon äter maskar,skalbaggar och annat hon fångar. Hon röker fimpar och dricker slattar som hon hittar i gamla vinflaskor.

Själv säger hon: Jag är tillräckligt galen för att känna mig fullständigt trygg. Solen bländar i ögonen och det är en ny tideräkning nu. Min egen saga har börjat.

Ja, den här sagan hade jag velat höra som barn (fast då hade jag antagligen inte sovit om nätterna).


ISBN 9789186509101



Inga kommentarer: