måndag 24 augusti 2015

Sju dagar kvar att leva

Jag brukar inte så ofta läsa och tipsa om faktaböcker, men en vän tipsade mig om Sju dagar kvar att leva. En berättelse om brott och dödsstraff av Carina Bergfeldt och nu tycker jag att den var så bra och viktig att jag bara måste berätta om den. Det är en väldigt sorglig bok som verkligen berör. Det är berättelsen om hur dödsstraff påverkar människorna som på något sätt har drabbats av det.

Carina Bergfelt är journalist och jobbar på Aftonbladet. I Sju dagar kvar att leva följer hon Vaughn Ross som dömts till döden i Texas. Hon träffar honom 2013 när han har sju dagar kvar att leva och vet att han kommer att avrättas med en giftinjektion kl. 18.00 den sjunde dagen. Bergfeldt träffar också fängelseprästen och fängelsedirektören som är med vid avrättningar av fångar. Hon träffar också anhöriga till mordoffer, en kvinna som gifte sig med en av de dödsdömda fångarna och en fånge som blivit frikända efter att ha suttit 18 år på death row.

Bergfelt varvar fakta om dödsstraffet med berättelserna om de människor hon möter. Hon ställer frågor som får mig att undra hur världens största demokrati kan fortsätta med att avrätta sina medborgare i lagens namn. Ett exempel hon tar upp är;

Sedan dödsstraffet återinfördes i USA 1976 har nära 1400 män och kvinnor avrättats på drygt fyrtio år. Under samma tid har fler än 140 fångar, likt Anthony Graves, lämnat Death row som fria män (och en kvinna). Ett frikännande per tio avrättningar. Den genomsnittliga tiden en oskyldig dödsdömd sitter i fängelse innan hon eller han frias är tio år. Tillsammans har USA:s oskyldigt dömda tillbringat långt över tusen år på Death row.

Jag tyckte att det var en bok som ruskade om mig och som handlar om mycket mer än brott och straff. Bergfelt skriver dessutom på ett sätt som gör att man blir engagerad och berörd. Hon gör det utan att ta ställning för eller emot dödsstraffet. Hon låter fakta tala sitt tydliga språk.


 
ISBN 9789113066967

Inga kommentarer: